OM WILLYS MB (1941-1945)

HISTORIE OG TEKNISKE SPECIFIKATIONER

En af de første militærkøretøjer masseproducerede i US Army, er Willys Jeep MB, og er kulminationen på krigstidens opfindsomhed, standardisering og strategisk specialisering af køretøjer til transport af personel og gods.

 

Willys MB og Ford GPW-modellerne var og er meget effektive og bygget med velkendt teknologi – såsom gearkasse, transferkasse, differentialer, motor.


Mislykkedes forsøg

Forud for produktionen af ​​MB/GPW blev gjort en række mislykkedes forsøg på at løse US Army behov for et let 4x4-køretøj. Den første prototype, der i praksis opfyldte hærens krav blev udviklet af American Bantam Car Company.

Bantams ”Blitz Byggy”

Bantams koncept for et let terrængående køretøj fik kælenavnet "Blitz Buggy", og var det første bud, der blev accepteret af hæren, da det opfyldte hærens tekniske komitéspecifikationer.

 

Mens "Blitz Buggy" opfyldte disse krav, var Bantam ikke i stand til at levere med økonomiske styrke eller produktionskapacitet, der var nødvendig for at vinde kontrakten med US Army.

US Armys krav

  • firehjulstræk
  • tre passagerer
  • akselafstand på højst 75 tommer
  • bredde på 47 tommer
  • foldbar forrude
  • nyttelast på 660 lb
  • motor med min. 115 Nm drejningsmoment
  • egenvægt højst 1.300 lbs (590 kg)

Willys og Ford inviteret

Som et resultat blev Ford og Willys bedt om at producere deres egne pilotmodeller til test, hvis resultater ville afgøre kontrakten. De originale pilotmodeller blev sendt til test hos hæren og navngivet i overensstemmelse hermed.

 

Læs om masseproduktionen af Willys Jeep MB >


Willys Quad fra Willys Overland, Ford Pygmy af Ford og BRC 60 fra Bantam blev accepteret, og ordrer blev givet på 1.500 enheder pr. firma med en revideret vægtgrænse på 2.160 pund. Under disse prototypekørsler blev hvert køretøj omdøbt. Willys Quad blev "MA" (Military version A), Ford Pygmy blev "GP" (’Goverment’, ’P’ Fords klassificering af 80” hjulafstand), og "BRC 60" blev "BRC 40".

 

Læs også om standardiseringern af Willys Jeep MB >

$748,74 pr. Willys Jeep MB

I juli 1941 valgte forsvarsministeriet, der havde brug for standardisering, Willys-Overland til at opfylde kontrakten på grund af MA's kraftige motor, lave silhuet, lave pris ($ 748,74/enhed) og virksomhedens evne til at opfylde produktionsbehov. Willys benyttede en række af designfunktionerne i Bantam og Fords tilgang til løsningen, og Willys “MA” blev derefter omdøbt til Willys “MB” (Military version B)

 

MB’eren indeholdt den kraftfulde “Go Devil”-motor og et svejset kølergitter af lammeler – ’slate’ på engelsk. Slate-gitteret blev senere erstattet af et standset gitter i marts 1942.

 

Læs om historien bag navnet ’jeep' og sammenhængen med Reader's Digest i 1942 >

Ford inviteret

I oktober 1941, på grund af en øget efterspørgsel, indgik US Army kontrakt med Ford, for at hjælpe Willys-Overland. Ford ændrede deres modelnavn fra "GP til "GPW", hvor"W” henviste til" Willys licenseret design. Under Anden Verdenskrig producerede Ford ca. 280.000 af disse køretøjer. Tidligere og senere versioner: MA og tidlige MB'er havde navnet "Willys" stemplet i venstre bagpanel; men i foråret 1942 besluttede forsvarsministeriet ikke at have logoet og fjernede dem.

Løbende designændringer

Tidlige MB'er havde en visker til hver side af forruden, som blev håndbetjent i modsætning til senere konfigurationer. Forruderne varierede også lidt. De første 3.500 producerede brugte en MA-ramme, som havde en kortere afstand mellem kappen og glasrammerne. De senere modeller havde en 6 tommer afstand og var mærkbart højere.

 

I den tidligere MB-model havde gastanken stadig rektangulære nedre hjørner i modsætning til senere versioner. Mens tidligere mørklægningslamper til MB blev brugt som hjælp til at se andre køretøjer i konvojen, har senere MB'er en stor mørklægningslygte monteret på venstre frontskærm, der blev brugt til at hjælpe føreren med at se, hvor han skulle hen.


Willys Jeep MB var standardiseret - til forskel fra den tyske wehrmact >